Sunday, March 29, 2009

Perubahan Umno 'tiada kesan' di Bkt Gantang - Malaysiakini

Ali Bukhari Amir | Mar 29, 09 2:17pm

Perubahan kepemimpinan dalam Umno kepada Datuk Seri Najib Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak akan memberi kesan kepada pengundi parlimen Bukit Gantang, kata dua pengamat politik.

Pensyarah sains politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Ahmad Nidzammuddin Sulaiman berkata peralihan kuasa itu - dan juga pertemuan mengejut mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dengan penggantinya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi - semalam hanya meredakan pergolakan dalaman parti itu.

Beliau, yang turut meninjau perkembangan di kawasan parlimen itu hari ini, berkata masyarakat dan pengundi belum tentu mengubah tanggapan mereka sebelum ini terhadap kerajaan.

"Sengketa Dr Mahathir-Abdullah itu adalah pergolakan dalaman parti, sedangkan pilihan raya kecil membabitkan parti-parti politik yang berbeza pendirian.

"Jadi, saya tidak fikir perdamaian itu akan mempengaruhi keputusan pengundi," katanya kepada Malaysiakini.

Seorang lagi pensyarah sains politik UKM, Dr Mohammad Agus Yusoff juga mempunyai pendapat yang sama - perubahan Umno itu tidak akan memberikan kesan kepada pengundi Melayu di kerusi tersebut.

"Ia tidak memberi kesan segera kepada para pengundi Melayu dan pengundi muda. Jadi, saya tidak dapat memberikan komen berhubung hal itu.

"Yang penting, biarlah pilihanraya kecil itu berlangsung terlebih dahulu dan barulah kita tahu apa kesan selanjutnya," katanya, sambil menegaskan bahawa dalam politik, tiada musuh yang kekal.

Perdamaian Abdullah-Dr Mahathir itu yang disifatkan langkah positif kepada Umno, tambah Dr Mohammad Agus, ahli-ahli Umno bermungkinan lebih bersemangat mendepani pilihanraya itu.

"Tapi, bukankah semua itu hanya sekadar sentimen," kata beliau. "Ia bukan ukuran yang tepat (untuk menunjukkan Umno akan menang)."

Pilihanraya kecil Bukit Gantang yang bermula hari ini menyaksikan persaingan sengit calon PAS Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin dengan calon BN Ismail Safian yang dianggap "referendum" terhadap Najib dan menteri besar Pakatan Rakyat itu.

Ia dimeriahkan lagi dengan kehadiran calon bebas Kamarul Ramizu Idris.

Sementara itu, mengulas pilihanraya kecil Bukit Selambau, Dr Ahmad Nidzamuddin berkata kemenangan presiden MIC Datuk Seri S Samy Vellu bagi penggal tidak memberikan kesan kerana pengundi Melayu memainkan peranan penentu di kerusi DUN itu.

"Pelantikan (kembali) Samy Vellu tidak memberi apa-apa kesan ke atas pilihanraya di sana kerana di situ ramai pengundi Melayu.

"Pengundi Melayu yang akan menentukan keputusannya nanti," katanya.

Calon MIc Datuk S Ganesan menggalas cabaran BN bagi berdepan dengan muka baru PKR S Manikumar bersama 13 calon bebas - menjadikan pilihanraya kecil ini merekodkan sejarah paling ramai di Malaysia.

1 comment:

AnakWarisan said...

Kalau kita lihat tadi pun semasa penamaan calon sangat jelas, penyokong PAS lebih ramai berbanding penyokong BN.Kehadiran para penyokong PAS dari luar daerah juga bergitu ramai.Kehadiran mereka juga akan memberi suntikkan semangat kepada para pengundi di BUKIT GANTANG untuk mengundi PAS.Takbirrrrrr