Saturday, September 13, 2008

K'jaan S'gor desak Teresa dibebaskan - Malaysiakini

imadie Shah Othman | Sep 13, 08 7:02pm

Kepimpinan utama negeri Selangor meminta kerajaan persekutuan supaya membebaskan segera exco negeri itu, Teresa Kok dan Raja Petra Kamaruddin yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semalam.

Wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng yang turut ditahan di bawah ISA semalam, telah dibebaskan hari ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menuntut Teresa, yang juga ahli dewan undangan negeri (Adun) Kinrara itu, dibebaskan dalam tempoh selewat-lewatnya dua hari.

Abdul Khalid berkata, tidak ada sebab pemimpin DAP itu perlu ditangkap.

Beliau yang kesal dengan penangkapan Teresa, meyifatkan penggunaan ISA sebagai tidak menyelesaikan masalah dalam negara.
Menurut Abdul Khalid lagi, penggunaannya juga "tidak sesuai, tidak munasabah, 'low class' dan menjatuhkan nama baik Malaysia di peringkat antarabangsa".

"ISA tidak lagi perlu di saat rakyat matang dan bakal menyambut ulang tahun kemerdekaan negara ke-51," katanya dalam sidang media bersama Adun dan wakil rakyat Pakatan Rakyat di kediamannya di Shah Alam petang tadi.

Ekoran itu, tegas Khalid, kerajan negeri akan memberikan bantuan guaman dan kosnya akan ditanggung oleh kerajaan negeri.

Katanya, beliau akan berbincang dengan penasihat undang-undang Selangor dan memfailkan petisyen habeas corpus.

Kecam tangkapan Teresa

Diminta mengulas kesannya sekiranya usaha itu gagal, Abdul Khalid berkata, Teresa masih lagi "ada kerusi" sebagai Adun dan ahli parlimen.

Jawatannnya sebagai exco kerajaan negeri juga tidak berubah, tambahnya.

Sementara itu, kebanyakan wakil rakyat Pakatan memberikan reaksi tidak selesa dan mengecam penangkapan Teresa itu.

Speaker Dewan Undangan Negeri Selangor, Teng Cheng Khim yang terkejut dengan penahanan itu berkata, beliau terkilan dengan penahanan itu sejurus selepas Teresa (foto) memberikan taklimat kepada delegasi pelabur dari Guang Dong, China malam tadi.

"Bagaimana orang yang menarik pelaburan asing dari luar negara boleh dianggap sebagai mengancam keselamatan negara?" katanya.

Exco pendidikan, Haliman Ali pula berkata jika penangkapan Teresa dibuat atas alasan beliau melarang penggunaan pembesar suara untuk azan di masjid di negeri itu, perkara itu tidak boleh diterima.

Dalam mesyuarat exco Rabu lalu, katanya, Teresa telah menafikan bahawa beliau terlibat dalam larangan itu.

Menurut Adun PAS itu, dalam Islam, kalau benar beliau bersalah sekalipun, penangkapan tanpa bicara tetap tidak boleh dilakukan.

Kesan trauma

Menurutnya lagi, ISA "tidak lagi mempunyai tempat dalam Malaysia, dalam dunia dan dalam era ini".

Ahli parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani pula berkata, dakwaan Teresa melarang laungan azan di negeri itu datang dari pembangkang di Selangor.

Mempersoalkan penangkapan itu, beliau berkata: "Kenapa pembangkang tidak ditangkap?"

Beliau meminta Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar prihatin dengan perkara itu dan membebaskan Teresa segera.

Adun Ulu Klang, Shaaari Sungip yang telah dua kali ditahan di bawah ISA berkata penangkapan kali ini sama dengan Operasi Lalang yang menggunakan alasan agama dan perkauman dan diperkukuhkan
melalui media.

Beliau berkata, penggunaan ISA boleh memberikan kesan trauma.

Beliau menyifatkan tindakan itu tidak demokratik sedangkan Teresa dipilih oleh rakyat secara demokratik melalui proses pilihanraya.

Exco kesihatan, Xavier Jayakumar mahu dihentikan penggunaan undang-undang "drakonian" seperti ISA dan akta Hasutan, dan sebaliknya menggunakan saluran undang-undang dan dibawa ke mahkamah.

Datuk Dr Hassan Ali pula menyifatkan penangkapan itu sebagai usaha BN menggagalkan pembentukan kerajan baru kerajaan oleh Pakatan.

"Perubahan kerajaan akan tetap berlaku sama ada sebelum atau selepas 16 September," katanya.

Hannah Yeoh turut menunjukkan ketidakselesaan terhadap penangkapan itu.

No comments: