Tuesday, May 20, 2008

Azalina diasak MP pembangkang - Malaysiakini

May 20, 08 7:29pm

Menteri Pelancongan Datuk Seri Azalina Othman Said diasak dengan pelbagai pertanyaan berhubung dakwaan berlaku diskriminasi dalam program pelancongan di lima negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat.

Malah, ada ahli Parlimen pembangkang menuntut supaya beliau dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen kerana memberi jawapan yang mengelirukan sidang Dewan Rakyat hari ini.

Suasana hangat itu berlaku ketika Azalina menafikan tuduhan yang kementerian berkenaan menggugurkan acara pelancongan di semua negeri itu selepas pilihanraya umum Mac lalu.

Sebaliknya, kata beliau, beberapa acara sudahpun diadakan dan akan dilaksanakan melalui promosi aktif oleh kementerian serta Tourism Malaysia.

"Di Kedah acara Visit Malaysia Year Go Green akan diadakan pada 21 hingga 24 Ogos ini, begitu juga di Kelantan penganjuran acara pesta nasi seratus akan diadakan pada 9 hingga 11 Julai. Dengan adanya acara itu terbukti kementerian masih menyenaraikan acara pelancongan di kalendar acara," katanya ketika menggulung perbahasan menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong bagi Kementerian Pelancongan.

Bagaimanapun, menurut laporan Bernama, ahli parlimen pembangkang tidak puas hati dengan jawapan Azalina dan berulang kali bangkit meminta penjelasan, tetapi Azalina tidak memberi laluan dan terus dengan penggulungannya.

Keadaan bertambah tegang apabila Azmin Ali (PKR-Gombak) mencadangkan Azalina dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen kerana memberikan jawapan yang mengelirukan.

"Di bawah peraturan mesyuarat 36(12) saya ingin mencadangkan agar menteri dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan kerana mengelirukan dewan ini pada peringkat jawapannya, ini berdasarkan kepada peraturan 26(1p) di mana kita boleh buat serta-merta tanpa memberikan sebarang notis," katanya.

Surat kementerian

Cadangan beliau itu kemudian disokong oleh Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) yang berkata: "Menteri datang untuk kelirukan dewan yang mulia ini, perkara ini tidak boleh dibenarkan sebab itu peraturan mesyuarat 36(12) perlu dipinda buat pertama kalinya untuk keadaan sekarang, di mana menteri telah melanggar hak keistimewaan".

Bagaimanapun cadangan Mohamed Azmin itu ditolak Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Ronald Kiandee kerana menurutnya menteri sudah menjawab isu itu dan masalah yang dikemukakan serta sebarang percanggahan tidak memerlukan Azalina dirujuk ke jawatankuasa itu.

"Menteri telah menjawab isu yang dikemukakan, saya yakin jawapan kepada masalah yang dikemukakan akan dijelaskan oleh Yang Berhormat menteri," kata Ronald.

Azmin kemudian menunjukkan bukti dengan mengemukakan surat dari kementerian bertarikh 25 Mac lalu yang mengatakan senarai acara bagi negeri berkenaan digugurkan dari 'signature event'.

"Maknanya menteri mengelirukan dewan yang mulia sebab itu saya minta beliau dirujuk dalam jawatankuasa tersebut, saya minta Datuk Speaker menggunakan budi bicara untuk mengundi bahawa menteri harus dirujuk," katanya.

Kenyataan Azmin itu disokong beberapa anggota pembangkang sehingga dewan bertambah kecoh menyebabkan Ronald (foto) yang sering bersikap tenang akhirnya menguatkan suaranya dengan menegaskan bahawa semua anggota dewan perlu mematuhi peraturan kerana keputusannya adalah muktamad.

Batal perjanjian

"Kita tidak boleh sewenang-wenangnya membawa menteri atau ahli Parlimen yang lain, kerana itu kebijaksanaan kita untuk menentukan mana satu kes perlu dirujuk, kita harus menilai kredibiliti sesuatu perkara dan Yang Berhormat juga perlu patuh kepada perkara 44 di mana kuasa Yang Dipertua adalah muktamad,"katanya lalu memberi laluan kepada Azalina untuk meneruskan penggulungannya.

Terdahulu, Azalina berkata pembatalan perjanjian persefaham antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri Pakatan Rakyat adalah bertujuan memudahkan urusan pentadbiran dan operasi Majlis Tindakan Pelancongan Negeri (MTPN) yang akan ditadbir terus serta dipantau oleh pejabat ketua setiausaha kementerian.

Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah) pula bangkit meminta penjelasan apakah halangan yang menyebabkan kementerian tidak mengadakan perbincangan terlebihdahulu dengan kerajaan negeri sebelum pembatalan perjanjian itu kerana ia akan menjejaskan aktiviti pelancongan negeri.

"Halangannya adalah percanggahan dasar, matlamat dan pelaksanaan aktiviti. Sebenarnya kementerian mengalami satu pengalaman di Kelantan di mana gaji Pengurus Besar dan kakitangannya tidak dibayar selama tiga bulan.

"Itu sebabnya pembatalan perjanjian ini akan memudahkan urusan pentadbiran dan operasi MTPN di mana KSU kementerian sendiri yang bertanggungjawabmenentukan agenda pelancongan dilaksanakan," kata Azalina.

1 comment:

Anak Malaysia said...

Dear Readers and Malaysians,

A simple verbal constructive comments from a German foreign tourist regarding the Malaysia Tourism Minister. Full details of his comments as stated below.

I am a German tourist and I love to visit many local destinations in Malaysia. I do enjoyed the local good foods and cultures here. I saw many banners of "ZOOM Visit Malaysia Year 2008" to promote the local destinations were hanged and posted throughout Kuala Lumpur city at many public lamp posts recently.

I was shocked to notice that the said banners showed two big politicians' faces namely Malaysia PM and a blue kebaya woman who occupied big portion of the space whereas the ZOOM Visit Malaysia Year 2008 occupied less space.

Who is the blue kebaya woman next to the PM? I thought the woman was Jeanne Abdullah, the PM's wife was taken next to Pak Lah but the local people told me that the woman is the Tourism Minister of Malaysia, Azalina.

I think Malaysians felt ashamed and disgusted to see thousand banners of "ZOOM Visit Malaysia Year 2008" showing the photo of the Tourism Minister, Azalina was taken beside Malaysia PM, Pak Lah.

She seem trying to project herself as a strong lady politician in the visit local promotion banner. I wonder whether a new snap general election is forthcoming in Malaysia as shown in thousand of banners hanged in KL. Some Japanese and Middle East tourists took some photos of new local promotion banners and thought that the blue kebaya woman is PM's second wife as shown in the Visit Malaysia promotion banner.

Tourists love to see interesting pictures of many local cultures, dances, heritages, legacy monuments, beautiful beaches etc taken and showed in the ZOOM Visit Malaysia Year 2008 banners. I think it is wastage of public funds and tax payers money used to promote the Tourism Minister's face buddied with PM, Pak Lah to gain political milage here or to thank him for appointing her to her new position.

I believed that it is unethical for a Tourism Minister to promote herself together with Malaysia PM rather than promoting many beautiful historic locations, natural hills, beaches and local cultures should be printed on the promotion banners.

A local guy said she has abused her current position to use the promotion banners to promote her political connection with PM rather than promoting locals in Visit Malaysia Year 2008. Malaysians demand that the banners should be removed and replaced with more beautiful pictures of local historical heritages and legacy of Malaysia after all her ugly face does not augur well to promote Visit Malaysia Year 2008.

I hope to get a sample of the said banner or take a photo of this abused banner as a sovenior on how Malaysian lady politician found a cheap advertisement by using the banner to promote local tourism in Malaysia.

MY GOD
by : Kals Heizn Fruman
German Freelance Writer